maandag 2 februari 2015

Imbolc

Imbolc is een vuurfeest in het Keltisch Jaarwiel. Het wordt vandaag gevierd.


Imbolc geeft het net ontsproten leven weer, een nieuw pad zonder een vaste uitkomst nog. Het gaat om het prille begin van iets nieuws. In deze periode, de aanloop naar de lente, worden de fundamenten gelegd van alles wat nieuw is.

Met vuur, met warmte, met passie, met het transformerende effect van vuur.

Blodeuewedd is de godin van deze tijd. Deze Keltische Godin is heel jong, zij is the maiden. Het meisje werd geboren uit bloemen. Later werd zij getransformeerd tot een uil, met ogen waarmee ze ook in het donker goed kon zien.

Blodeuewedd veranderde niet op eigen initiatief in dit nachtdier. Het was haar straf. Blodeuewedd werd naast Lleu (ook bekend als Llew en Lugh), de man voor wie zij was gemaakt verliefd op een andere man. Met deze Gronw Pebyr begon zij een relatie. Een drama volgde en dit eindigde in de transformatie van het meisje in een uil. Daarom is de uil het totemdier van deze periode. Blodeuewedd vertegenwoordigt het kleine kind tot aan Ostara, waarna ze tot aan Beltane zal uitgroeien tot jonge vrouw.


Omdat we in een periode zitten van het allereerste begin, de onschuldige maagdelijkheid  van nieuw leven, is de kleur van deze tijd die tot 21 maart duurt, wit.

1 opmerking:

  1. Interessant... Toen ik dit las moest ik direct aan, The Maid of bitter Wars, denken. Een verhaal van mij waar ik nog verder aan wil werken. Ik ga me eens meer verdiepen in Blodeuewedd. Zij speelt zeker een rol in dat verhaal. :)
    Dank je voor dit mooie informatieve stuk!

    Groetjes Silvia,.

    BeantwoordenVerwijderen