donderdag 11 juni 2015

Paard is Leven

Ze móet paard horen. Het zachte gesnuif en het gebries stellen haar op haar gemak. Ze kan niet zonder de geur van paard, ze móet paard ruiken. En ze móet paard horen. Het geklipklop van de paardenhoeven als ze lopen klinken haar als vrolijke muziek in haar oren. Maya de Hoog uit ’s-Gravenzande heeft de energie van Rhiannon, de Keltische Godin die uitmuntend kon paardrijden en tijdelijk transformeerde in een paard. Maya is een paardenfluisteraar. Bovendien beschikt zij zelf over de energie van een paard. Die steekt ze in paarden èn mensen.

Altijd in een goede bui, actief en bereid om te helpen. Dat typeert Maya de Hoog. Ze heeft een aangeboren liefde voor paarden. Als klein meisje reed ze op een Shetlandpony die op de boerderij stond waar haar moeder werkte. “Dan gooide ik er een jutezak overheen en knoopte ik twee stro-touwtjes in het halster. Dat waren dan het zadel en de teugels,’’ zegt ze met een brede lach. Nu heeft ze haar eigen paarden waaronder sinds kort een trotse Andalusiër, Torres. Haar andere twee zijn Robinson en Take Five. Torres en Robinson hebben een zelfde soort achtergrond: hun eigenaren wilden graag van ze af.

Maya met Torres, de Andalusische aristocraat

Torres

Torres is een trotse Andalusiër: elegant klein koppie, mooie lange, zwarte manen, grijze vacht, fiere houding. “Hij is een ingetogen aristocraat,’’ zegt Maya. “Hij had  zoiets van: ik bok jou eraf. En dan deed hij dat, kort maar krachtig. Je kunt hem op geen enkele manier dwingen iets te doen en ruig gedrag pikt hij al helemaal niet. Als je hem de hulpen netjes geeft, heb je geen enkel probleem met hem. Ik  rijd hem nu met een heel los teugeltje, niets aan de hand.’’ 

'Ruig gedrag pikt hij helemaal niet'


Robinson

Robinson is een ander verhaal. Dit paard is uitgesproken extravert van karakter. “Met hem heb ik veel moeite gehad om hem weer in zijn normale staat terug te brengen,’’ zegt Maya die zielsveel van dit paard houdt. “Hij was kansloos. Ik wilde hem graag nog een kans geven. Maar hij was zó boos toen hij hier kwam. Slaan, trappen, bijten. Hij had nul vertrouwen in de mens, omdat hij was mishandeld. Ik begreep hem zó goed, dat we er samen toch uitkwamen.’’ Met veel begrip, geduld en doortastendheid kon Maya tot de grote vos doordringen. “Het is zo’n getalenteerd paard,’’ zegt ze trots. Robinson doet het tegenwoordig heel goed onder zadel. “Je moet wel zijn grenzen respecteren als je hem iets nieuws wilt aanleren. En goed communiceren. Kijk, als ik iets van jou wil en ik vraag het in het Chinees terwijl jij die taal niet spreekt, kan ik steeds harder gaan schreeuwen. Maar dat zal geen effect hebben, want je snapt het niet.’’
Robinson kreeg bij Maya zijn vertrouwen terug en helpt haar nu met coaching







'Je moet wel zijn
grenzen respecteren'












Met duidelijke communicatie heeft ze Robinson nu zo ver dat hij makkelijk onder zadel loopt èn Maya helpt bij de paardencoaching. Want Maya is ook paardencoach.

Spiegelen

Samen met paarden helpt Maya mensen die met levensvragen worstelen of problemen willen oplossen. “Paarden spiegelen mensen. Spiegelen wil zeggen dat ik aan de paarden zie hoe de mensen zijn. Aan de manier waarop een paard op jou reageert als je met hem in een ruimte staat, begrijp ik hoe jij in elkaar steekt. Hoe je gevangen zit in je eigen lijf bijvoorbeeld.’’
Tijdens het spiegelen stuurt Maya de situatie niet. “Ik kan wel opdrachten geven, maar tijdens het uitvoeren van die opdracht, grijp ik niet in. Soms ontstaan er magische momenten.’’ Ze denkt terug aan een van de sessies. “Gaat iemand bijvoorbeeld de ruimte in waar het paard staat en die vindt dat het paard van alles moet doen. Het gevolg is dat het paard in een hoek gaat staan en niets doet. Ik heb het wel eens gezien. Op het moment dat die persoon niets meer vroeg, kwam het paard naar hem toe en bracht zijn hoofd naar zijn buik. Precies daar waar je zonnevlecht zit, ter hoogte van je maag. Het was alsof het paard ook een stukje heling gaf aan die persoon. Paarden raken iets aan bij mensen.’’  

De edele viervoeters hebben zeker bij Maya iets aangeraakt. “Ik heb er alles voor gedaan en ik heb er alles voor gelaten,’’ ze peinst even. “Ik houd van het moment. Het moment is leven. Paarden houden je in het moment.’’ De definitie van paard is in dit geval: Paard= Leven. En dat slaat voor 100 procent op Maya.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten