zondag 17 april 2016

Magical way van Jan Toorop

Morrigan bewandelt vandaag de magical way van Jan Toorop. Zijn werken hangen tot en met 29 mei in het gemeentemuseum van Den Haag. Ze laten zien wat voor een bijzonder veelzijdige schilder Toorop was. 

'Wat is het druk.'
'Ja, niks aan. Normaal gesproken bezoek ik het museum ook alleen door de week.' 
'Ja, dan is het veel rustiger.'
Ik kijk mijn gezelschap deze zondagmorgen aan en lach om wat ik opvang. 
Hij trekt zijn wenkbrauwen op en draait zijn ogen naar de twee dames in gesprek.
'Niet te geloven,' zeg ik aan hem.
Samen lachen we om het opmerkelijke gesprek dat ons toevallig ter ore komt voordat we de tentoonstelling van de schilder Jan Toorop (1857-1928) bezoeken.

Jan Toorops werk is ook ongelooflijk, maar dan in positieve zin. Deze schilder laat kleuren in elkaar overvloeien, hij plaatst ze met een buitenaardse precisie naast elkaar, hij bouwt tekeningen op met strepen, sommige schilderijen bestaan uit stippen. Sommige werken zijn griezelig en donker, andere contrasteren door een heldere lichtheid. 

Ik huiver bij een donker schilderij van een kerkhof waarbij wezens uit de grond de ziel van een net overleden vrouw willen grijpen. Hun handen reiken hebberig naar boven. Ik moet even slikken als ik bij een schilderij sta dat Londen uit de 19e eeuw voorstelt. Mijn favoriete stad was een donker en eng hol, ja, wie weet dat eigenlijk niet. Maar dit werk is wel confronterend. Toorop vangt de ietwat macabre sfeer in ook een donker werk met rood in de ondergrond. De lucht van de stad is bijna te ruiken.In zomerslichte tinten is in een andere zaal een landschap te zien dat is opgebouwd uit stippen. Wat een geduld, denk ik als ik het zie. 
Een impressionistisch schilderij van drie bruiden (met de deugd in het midden?) en verderop een vrouw in het wit aan tafel dat doet denken aan Monet. 

Ik val van de ene verbazing in de andere als ik langs de schilderijen schuifel. Ik weet zeker dat ik maanden zou doen over één zo'n werk. Geen idee hoe Toorop tekeer ging, hij presteerde het in elk geval zaal na zaal te kunnen vullen met indrukwekkende werken.Wat een man in één mensenleven kan maken.

Toorop werd geboren in voormalig Nederlands-Indië en kwam als 11-jarige jongen alleen naar Nederland om verder te leren. Hij is 18 als zijn artistieke geest het wint van zijn commerciële, waarvoor hij eigenlijk een studie zou volgen.Toorop belandt uiteindelijk op de kunstacademie in Amsterdam, ontwikkelt zijn artistieke talent verder in Brussel. En Morrigan geniet er anno 2016 nog van. Thank the Godess for Jan Toorop en zijn familie die hem liet studeren, en hem ook zijn magical way liet volgen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten