maandag 31 augustus 2015

Laatste zondag in Augustus

30 Augustus. De laatste zondag van de maand. De laatste zonnige zomerdag van de maand. Misschien zelfs de laatste zonnige zomerdag van het jaar. Morrigan trekt een dagje naar Zeeland.

Het is verrassend aankomen bij Brouwersdam op het Zeeuwse eiland Schouwen Duivenland. Vanaf de provinciale weg rijd ik een dijk op, steek hem schuin over en plotseling sta ik op het deel waar iedere badgast zijn auto parkeert. Ik doe zoals de rest doet. Mijn auto staat bovenaan de dijk. Langs de hele linie staan auto’s tegen de zijkant aangeplakt. Ze broeien heerlijk onder de zon.



Duits is hier zoals de zomer wil, de voertaal. ‘Tut mir leid', zegt een meisje met een schattig stemmetje snel als ze op de strandopgang bijna tegen mij oploopt. Wat beleefd. Opvallend hoe gekleed Duitsers naar het strand gaan. Lange broeken, T-shirts. Ik zie zelfs een shirt met lange mouwen om een vrouwenlijf heen plakken. Nederlanders pik je er zo tussenuit. Luchtigjes gekleed, meestal in badkleding waar niets overheen gaat. Ook niet als een tripje naar het openbare toilet nodig is. Een moeder brengt haar twee dochtertjes, alle drie in bikini, naar dit toilet. Waarom zie je toch altijd moeders met hun kroost naar het toilet gaan? Doelbewust stapt het trio met blote voeten dat hok van beton in. Ik hoop dat ze daarna nog even gaan pootje baden zodat het zoute zeewater haar werk goed kan doen.

Schoonste Strand

Brouwersdam heeft een heel breed zandstrand. Heel lang ook. Met surfers, strandjongeren, weinig ouderen, veel gezinnen, veel Duitsers en Belgen. Vlamingen. In de jaarlijkse strijd om de titel Schoonste Strand van het Jaar heeft Brouwersdam het niet slecht gedaan. Brouwersdam is een van de vier plaatsen die een ‘4-sterrenplaquette’ in de wacht heeft gesleept, heeft de ANWB die de wedstrijd organiseert, vandaag bekend gemaakt. 
De eretitel 'Schoonste Strand 2015' zag Brouwersdam echter naar die andere Zeeuwse plaats gaan, Domburg. Voor Domburg dus de overtreffendste trap. Het Domburgs strand ligt een eiland zuidelijker, op Walcheren. Voormalig Walcheren moet ik zeggen. Nu ligt Domburg in de gemeente Veere. In mijn lagere schoolperiode moest ik leren dat dit Walcheren is. Wie heeft eigenlijk bepaald dat dit nu fout is?
In elk geval. Negen van de vijftig schone Nederlandse stranden blijken Zeeuws te zijn. Komt het door al die Duitsers dat de Zeeuwse stranden zo opvallend schoon zijn in de zomer? Ik vraag het me niet alleen af omdat Duitsers bekend staan om hun waarden Ordnung en Sauberkeit. Duitsers zijn ook fameus om hun graafkunst.
Elk jaar graven zij diepe kuilen – nee, de grap over de Eerste Wereldoorlog maak ik niet -  waar ze hun dagje aan zee aangenaam in veel privacy kunnen doorbrengen. Misschien laten onze Oosterburen hun afval wel achter in die kuilen en gooien zij deze weer dicht als ze vertrekken naar een van de campers die verderop massaal langs de Brouwersdam staan. De ANWB-inspecteurs zouden de Zeeuwse stranden een keer met gemeentemedewerkers gründlich moeten omwoelen. Kijken wat er dan naar boven komt. Het strand oogt nu zeker schoon, daar valt werkelijk niets op af te dingen. Zuiver wit. Net zoals de meeste strandgangers trouwens.

Als ik na mijn inspectie bij de strandopgang verder wil naar Brouwershaven, ja dat hoort toch bij elkaar, Brouwersdam en Brouwershaven, rijd ik langs de Duitse camperkolonie. Indrukwekkend, deze toeristische invasie.Vlaams friettenten zorgen voor de inwendige mens. Niet voor de inwendige Morrigan overigens.




Spa Blauw in Scharendijke en dan naar Brouwershaven. De beroemde jurist, politicus, grootgrondbezitter maar bovenal en dichter, ja volksdichter van Nederland zelfs, werd hier in 1677 geboren. Jacob Cats. Van het Catshuis in Den Haag inderdaad. De jonge Brouwershavenaar vloog al snel uit naar Leiden, Orléans en uiteindelijk Den Haag. Zijn dorp eert hem met een standbeeld op een prominente plek: het marktplein middenin het dorp. Zodat iedereen die hier komt weet dat Cats in deze Zeeuwse plaats werd geboren. Dat zijn er deze zondag niet zoveel. Een Zeeuwse meeuw vindt op Cats’ hoofd een uitstekende uitkijkplek over het historische plein en aangelegen jachthaven. Wunderbar.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten