zondag 18 januari 2015

Magical Way of Fantasy: De Erfenis van het Steen

‘Dromen zijn bedrog’, luidt het gezegde. Integendeel, zegt Morrigan. Dromen zeggen heel veel. 

Onverwerkte emoties, onderwerpen die je bezighouden, voorspellingen, waarschuwingen, ze komen allemaal voorbij in dromen. Dromen brachten Silvia Rietdijk uit Maassluis naar een andere tijd, naar een andere beschaving en leidden tot de publicatie van verschillende boeken in het genre fantasy. Haar eerste trilogie ‘De Droomcirkel’ rondde Silvia ruim twee jaar geleden af. Vlak voor midwinter 2014 is haar boek ‘De Erfenis van het Steen’ verschenen.

Silvia kan zich haar eerste droom die zou leiden tot ‘De Erfenis van het Steen’ nog precies herinneren. “Die droom kwam in 2007, terwijl ik nog bezig was met ‘De Droomcirkel’. Omdat de plaats in mijn droom anders was dan de verhalen waaraan ik destijds werkte, wist ik dat het ni ets te maken had met het boek dat ik op dat moment aan het schrijven was,’’ vertelt zij.
“In mijn droom was ik in een grot bij een bron. Daar ontmoette ik een vrouw, een man en een kind. Een krijgsvrouw, een kroonprins en een jongetje. Ik voelde hun energie,’’ zegt Silvia. “En in dat moment tussen slapen en wakker worden hoorde ik hun namen.’’ Silvia maakte direct aantekeningen. “Op mijn nachtkastje liggen altijd pen en papier.’’
De nacht erna had ze een droom die uitlegde in welke omgeving de grot lag. “Ik zag een woestijn waarin een rotsformatie stond. Het waren de rotsen waaronder de grot uit mijn eerdere droom lag. In mijn derde droom zag ik een stad op het water, het was de stad van de kroonprins. Na die derde droom heb ik nog herhaaldelijk over deze stad op het water gedroomd. Eerst kon ik maar niet plaatsen waar de plaatsen die ik zag zich nou bevonden.’’ Ze had haar omgeving, haar personages en details gekregen waarmee ze een boek kon schrijven.

“Op een gegeven moment kreeg ik het idee dat ik droomde over Azteken. Hun gebruiken, hun uiterlijk en hun energie zei me dat.’’ Om haar gevoel te controleren, ging Silvia op zoek naar boeken over Azteken, de omgeving waarin zij leefden en met welke andere volkeren zij in aanraking kwamen. “Tot mijn stomme verbazing zag ik in een boek een plaatje van de stad op het water. Het zag er precies zo uit als in mijn droom,’’ zegt Silvia. “En naderhand zag ik een plaatje van drijvende akkers, ook dat ik in mijn dromen zag en heel raar vond.’’

Silvia verzamelde meer informatie over de drijvende stad, over de Azteekse en Maya-geschiedenis, over de cultuur van de Indianen uit Midden-Amerika en de gebruiken in de oude, Azteekse tempels. “Ik heb me behoorlijk ingelezen. De informatie verrijkte mijn dromen enorm., ik kon ze ineens plaatsen en wat ik droomde, leek logisch. Op die manier kon ik ‘De Erfenis van het Steen schrijven. Ik heb mijn dromen vermengd met stukjes geschiedenis.’’
Zo is een fantasyboek ontstaan waarin echte rituelen uit vervlogen tijden in steden die ooit in werkelijkheid hebben bestaan worden beschreven, maar waarin ook draken en elfen een rol spelen.  

Boekceremonie

“Omdat het boek zo sterk is verbonden met de Azteken wilde ik het met een ceremonie presenteren.’’
Boekceremonie van Tezontli voor Silvia 
Die ceremonie zou Silvia niet zelf uitvoeren. “Een aantal jaren geleden heb ik Tezontli leren kennen. Hij is een Mexicaanse Indiaan en woont in Nederland. Zijn naam betekent ‘Rode Krijger’. Zijn Spaanse naam is Eduardo Ramos. Hij stamt af van de Maya die ook zijn verbonden met het boek. Tezontli kan ceremonieën uitvoeren en had gelukkig tijd om er een voor mij uit te voeren. Zo is het boek Indiaans ingewijd. Dat vond ik belangrijk voor ‘De Erfenis van het Steen.’’

De fantasy-schrijfster uit Maassluis blijft nog steeds dromen over haar personages uit ‘De Erfenis’ ontvangen. “Ja, er zal wel een deel 2 komen. Ik heb al veel aantekeningen,’’ zegt zij.

Enige waarover Silvia nog niet helemaal uit is, is haar Spaanse voorouder. “Aan mijn vaders kant is er  een Spaanse voorvader. Ik vind het bizar dat ik juist Spaanse voorouders heb, mensen uit het volk dat Midden-Amerika ontdekte, vriendelijk werd ontvangen, maar later ziekte, wreedheden en oorlog brachten. Dat ik dan die beelden van het Azteekse rijk zo helder heb gezien in mijn dromen, vind ik opmerkelijk.’’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten